waarom een sales proces 2018-02-23T10:52:15+00:00

Waarom een Sales Proces?

Een sales proces gaat over WAT je doet om de koper in zijn aankoop te begeleiden. Het hebben van een goed sales proces is van belang voor zowel koper als verkoper. Als verkoper wil je de koper de beste sales ervaring bieden maar ook zo efficiënt mogelijk je tijd besteden. De koper wil graag een kwalitatief hoogwaardige beslissing nemen of hij het probleem wil oplossen en welke oplossing hier dan als beste bij past. De koper zoekt naar de oplossing met het kleinste risico en de hoogste ROI (Return On Investment). De verkopende partij die dit als beste in kan vullen krijgt de opdracht.

Een goed sales proces is er dus op gericht om deze route met de koper te bewandelen en hem als het ware helpt om te veranderen in plaats van te kopen.

  • Dynamisch Sales Proces –De stappen die in de verschillende stadia, dynamisch afgestemd op het verloop van het sales proces worden doorlopen waarin alle informatie en mijlpalen aanwezig zijn voor een consistente uitvoering.

Waarom een Sales Methode?

Het sales proces gaat over WAT je doet, een Sales Methode is de manier HOE je de prospect of klant op weg naar een besluit tot aankoop begeleidt. De meeste sales professionals doen dit op geheel eigen wijze en op gevoel, de ander doet “braaf” waar de prospect om vraagt. Slechts een klein percentage hanteert een bewezen Sales Methode. Dit lijkt slechts voor de allergrootste organisaties weggelegd. Dit moet voor iedereen beschikbaar zijn vinden wij, er zitten namelijk zulke goede dingen in Sales Methodes die je eigenlijk niet kunt laten liggen.

En zo goed gaat het nou ook niet met B2B Sales Nederland. Volgens onderzoek door CSO Insights is de sales effectiviteit met 42% op zijn dieptepunt. “Alleen maar” goed personeel werven werkt niet en is geen garantie voor goede resultaten, en is bovendien ook niet toekomstbestendig. Het wordt tijd voor een compleet sales systeem (proces, methode, software, mindset) waardoor ook de minder goede sales professionals succesvol kunnen zijn en de kwaliteit en continuïteit gegarandeerd is.

  • Moderne Sales Methode – De te hanteren methode en tactiek die gebruikt wordt om prospects door hun veranderingsproces te begeleiden.

De balans tussen Sales Proces en Sales Methode

Een Sales Methode ontfermt zich over het HOE je verkoopt qua methode en tactiek, het sales proces over het WAT je allemaal doet zoals stages en mijlpalen. De methode en het proces kunnen in ieder geval niet zonder elkaar. Er dient wel sprake te zijn van een goede balans tussen beiden.

Er zijn over de jaren nogal wat processen en methodes bedacht, het overgrote merendeel afkomstig uit Amerika. Wij hebben een eigen methode, de ValueZone, ontwikkeld die geschikt is voor zowel sales als marketing afdelingen. De ValueZone heeft de old-school waarde vernieuwd en gecombineerd met new-school sales technologie. Lees er hier alles over.

Gratis Workshop

“Gemiddelde” bedrijven doen bewust of onbewust IETS goed in het contact met de klant, de béste bedrijven doen ALLES goed in het sales proces, bewust! Alles goed in het sales proces is niet moeilijk, je moet er alleen even de tijd voor nemen. Maak gebruik van onze kennis in het ontwerpen en optimaliseren van sales processen.

  • Wat gaat er goed? – de huidige aanpak werkt, anders bestond je niet. We staan stil bij wat er vooral goed gaat.

  • Wat kan er beter? – Niets is perfect, er is altijd ruimte voor verbetering. Welke verbetering kan direct gebruikt worden en wat is er voor nodig?

  • Wat is de Business Case? – We geven een gericht advies welke sales methode/ sales proces als beste past binnen je organisatie en wat hier mee bereikt kan worden. Hierbij wordt gekeken naar win-ratio’s, sales cycli, gemiddelde orderwaardes en dergelijke.

Ontdek de Mogelijkheden

We zetten de puzzel met je in elkaar

Bespreek Mijn Sales Proces