Conflict? Het is vaak de toon die de muziek maakt.

Dat non-verbale communicatie het grootste gedeelte is van de communicatie weten we allemaal. Maar in hoeverre zijn we ons daar ook echt bewust van en gaan we hier bewust mee om? Veel conflicten ontstaan door houding, intonatie en je woordkeuze. Hier wordt het verschil gemaakt tussen vrienden en vijanden.

Als je boos of geïrriteerd bent over een situatie, lijkt het logisch om ook op die manier te reageren. Zelfs als je niet de intentie hebt om een oorlog te starten, wellicht zelfs het tegendeel.

Waarschijnlijk heb je een doel met je confrontatie. Mijn voorstel zou zijn. Tel eens tot 10 en bedenk wat je wilt bereiken of wilt overbrengen. Gespannen relaties zijn vaak niet heel constructief en ook niet nodig. Slechts 10% van de conflicten komen echt door verschil van mening.

Om ‘onnodige’ conflicten te voorkomen hoeft je slechts de volgende eenvoudige stappen, de Zen-aanpak, te doorlopen:

  1. Tel tot 10 en ga na wat er aan de hand is.
  2. Zing een carnavalsliedje (dat haalt de zwaarte er een beetje af ;-)).
  3. Bedenk wat je wilt bereiken met de confrontatie.
  4. Maak je een voorstelling van je houding, woordkeuze en intonatie die past bij je doel.
  5. Luister goed naar de ander.
  6. Stel de stappen voor om de situatie op te lossen of in de toekomst te voorkomen.

De Zen-aanpak is niet alleen een stuk constructiever, maar het scheelt ook duidelijk in het aantal keer dat je sorry moet zeggen voor een ongenuanceerde reactie.

Have a nice day!

Simone Muller

SalesBreakThrough – Mindset

By | 2018-02-19T18:41:03+00:00 februari 17th, 2018|Mindset|0 Comments

About the Author:

Ik ben partner bij SalesBreakThrough met het specialisme Mindset en Sales. Ik heb jarenlang ervaring in Salesmanagement in verschillende branches. Zo lang ik mij kan herinneren heeft het menselijk gedrag en denkpatronen mij enorm geïntrigeerd. Binnen SalesBreakThrough breng ik Mindset en Sales samen. In mijn werk geeft ik organisaties en hun medewerkers een kijkje in het menselijk brein. Waarom doen we wat we doen? Wat houdt ons tegen om succesvol te zijn. Belangrijke elementen zijn mentale veerkracht, hoe herstel je als Sales van een “nee”?. Ook focus is een belangrijk element die steeds vaker op de proef wordt gesteld. Een van mijn doelen is een mentale veerkrachtige en succesvolle salesomgeving. Met behulp van inzicht in psychologie en de juiste mindset kunnen we voor alle sales generaties een positieve en effectieve werkomgeving creëren. Daar zet ik mij graag voor in.