Mijn reis van veerkracht naar drijfveren

Dit is mijn persoonlijke reis hoe ik door een ongekende test van mijn veerkracht naar drijfveren voor de ValueZone ben gekomen. Dit deel ik met jou om duidelijk te maken hoe belangrijk persoonlijke drijfveren zijn. Ik hoop jou er mee te kunnen inspireren om op zoek te gaan naar jouw persoonlijke drijfveren en deze te volgen. Mijn drijfveren hebben mij gebracht bij de ValueZone waar ik het sales vak mee wil verbeteren en stereotypering de kop mee in wil drukken.     

Waar waren mijn drijfveren opeens?

2012 was voor mij een groot kantelpunt in mijn leven. In een kleine 2 jaar ben ik zowel mijn zoon (2010) en dochter (2012) aan neuroblastoom kinderkanker verloren. Mijn eerdere drijfveren om te werken waren voorgoed verdwenen. Ik zat al jaren in sales en was altijd erg gedreven en competitief ingesteld. Ik wilde overal de beste in zijn en als eerste eindigen qua target realisatie. Lucratieve bonussen en incentives, opeens gaf ik er niets meer om. Natuurlijk was het nog steeds welkom maar ik haalde er niet langer mijn persoonlijke voldoening uit. Er was meer nodig.

In de sales blijven of wat anders doen? 

Ik vond en vind sales nog steeds een prachtig vak. Ik kreeg alleen meer moeite met de smet die over het vakgebied hangt. Het imago van sales is nog steeds niet opperbest en helaas wordt er ook nog veel aangemodderd.  Ik stoorde mij er regelmatig aan om weggezet te worden als stereotype “gladde verkoper”. Hier maakten zowel prospects als directie van werkgevers zich schuldig aan. En door het aanmodderen van veel verkopers geef ik prospects hier ook nog wel eens gelijk in, werkgevers nam en neem ik het wel kwalijk. Een beetje gein en spanning op z’n tijd ben ik absoluut niet vies van, maar dit ging vaak verder dan dat. Maar zijn dit dan redenen om het sales vak uit te stappen of er in te blijven en juist anders te doen?

Voor een werkgever of voor mijzelf? 

Aan bureaucratie had ik al een hekel, net als onrecht, incompetentie, middelmatigheid en interne politiek. Het leek allemaal opeens zo veel groter, ik stoorde mij er mateloos aan. Energie stoppen is al die negatieve dingen vond ik doodzonde. Aangezien ik de bedrijven die dit niet in zich hebben niet ben tegengekomen ben ik dus in 2016 voor mijzelf begonnen. Ik kon het geheel zelf opbouwen zoals ik dit wilde, het leek mij heerlijk. Het drijfveren “probleem” lost zich hierbij vanzelf op dacht ik, je doet alles immers voor jezelf.

Misschien iets overschat?  

Ik ben bijzonder blij dat ik, samen met mijn partner, de stap naar ondernemerschap heb gezet maar als ik terug kijk dan heb ik het op een aantal punten best een beetje onderschat en vooraf iets te veel geromantiseerd. Ik wilde met SalesBreakThrough iets moois opbouwen met een sales tool, waar ik exclusief business partner van was, en dacht ik ga fluitend door het leven. Ik kwam er alleen achter dat je drijfveren bij ondernemerschap juist veel sterker moeten zijn dan bij een dienstverband. Bij ondernemerschap wordt je zelfdiscipline  namelijk aardig op de proef gesteld. En aangezien geld en een dikke bak niet mijn drijfveren waren werd ik genoodzaakt hier alsnog een goede invulling voor te vinden. Een andere lastige uitdaging tijdens mijn ervaring als ondernemer was het continu vertrouwen hebben in jezelf en wat je voor een ander kunt betekenen.

De grote zoektocht

Het afgelopen jaar ben ik zwaar uit mijn comfortzone gestapt. Ik heb mij vastgebeten in de mooiste inspiratieboeken zoals Not giving a f*ck , The Secret, De Kracht van het Nu en heb mijzelf getrakteerd op een NLP opleiding. De 8 vooronderstellingen waar NLP op gebaseerd is hebben mij persoonlijk veel gebracht en ik zie ook dat heel veel andere mensen hier ook baat bij kunnen hebben. De belangrijkste vooronderstelling waar ik het meest aan heb is dat je de realiteit niet kunt veranderen maar wel hoe je naar de realiteit kijkt. Ik had deze opleiding jaren eerder moeten doen, alhoewel ik mij ook wel eens afvraag of ik er toen al klaar voor was.

En toen werden mijn drijfveren zichtbaar  

Ik had moeite met het vinden van de vorm hoe ik mijn verleden met mij mee moest dragen. Ik wist alleen wel dat ik het niet weg wilde stoppen. Het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. En het werd voor mij tijd om dit ook duidelijk uit te dragen. Ik onderneem om persoonlijk voldoening te halen uit het verbeteren van het sales vak én door doelen te steunen die mij nauw aan mijn hart staan. Hiermee maak ik impact, op het zakelijke én op het persoonlijke vlak.

Met de ValueZone het sales vak verbeteren

De enige manier om de, soms terechte, stereotypering te stoppen was door iets te bedenken waarmee de verkoper vakbekwaam wordt én 100% oprecht kan zijn in het contact met de klant. Ik kwam terecht bij het begrip waarde , omdat dit de essentie is van verkopen. Ik heb mij hierin laten inspireren door verschillende sales methodes en een groot project bij een klant waar ik nauw bij betrokken was. Verkopers moeten beschikken over een gezonde dosis eigenwaarde en zich afschudden van alle aangeleerde verkooptrucjes. Vervolgens moeten zij zich richten op het voeren van waardevolle gesprekken met hun klanten en hen pro-actief van oprecht advies te voorzien in plaats van ellenlange kruisverhoren af te nemen. Ze moeten daarna in staat zijn om het probleem van de klant te analyseren en te bepalen wat voor de klant de beste oplossing is. Dit kan soms dus ook betekenen dat een andere partij hier beter toe in staat is. Je hoeft niet alles te winnen en voor ieder traject te willen gaan.

De ValueZone is een moderne en oprechte vorm van verkopen waarin verkopers stapsgewijs wordt begeleid in het samen bouwen aan waarde voor de klant. Dit is opgenomen in een helder sales proces dat voor zowel klant als verkoper als een gids wordt gezien om hen in de reis te begeleiden, voorzien van relevante content en tips. Dit kan vervolgens worden opgebouwd tot een volledig systeem, een soort geoliede machine die vlekkeloos draait. Dan hebben we het over het aanpassen van (bestaande) software en een goede set aan rapportages en analyses. Een systeem waar nieuwe medewerkers eenvoudig op kunnen inhaken en managers hun medewerkers eenvoudig op kunnen coachen.

Met de ValueZone goede doelen steunen 

Mijn tweede drijfveer voor de ValueZone ligt naast verbetering van het sales vak op het steunen van goede doelen, gerelateerd aan zieke kinderen. In het bijzonder draag ik Villa Joep een enorm warm hart toe. Dit komt natuurlijk omdat zij zich inzetten om neuroblastoom (kinderkanker) geneesbaar te maken. Een andere reden is dat zij echt 100% van de donaties gebruiken om hun doelen na te streven en de stichting volledig draait op vrijwilligers. Andere stichtingen die veel voor mij betekenen zijn Ronald McDonald Huis, Kans voor een kind, CliniClowns en Make-a-Wish.

Ik zal binnenkort een aparte blog schrijven over deze voor mij belangrijke drijfveer. Voor nu is het goed om te weten dat we van ieder ValueZone traject een hoge donatie doen aan dit soort doelen.

ValueZone als keurmerk voor Sales

Ik zou het geweldig vinden als de ValueZone als eigen keurmerk wordt gezien in het sales vak die verkopers en bedrijven trots bij zich dragen. Klanten die met verkopers praten van bedrijven met dit keurmerk kunnen er dan van uit gaan dat ze oprecht geholpen worden in hun zoektocht naar de oplossing die de meeste waarde biedt.

Dit is mijn is mijn verhaal achter de ValueZone waarin mijn achtergrond heel bewust naar de voorgrond is verplaatst. Als jij ook toe bent aan een oprechte vorm van verkopen en welke waarde de ValueZone jou gaat brengen neem dan contact met mij op via eric@valuezone.io, bel mij op 06-30492736 of maak direct een afspraak via deze link

 

 

 

 

 

 

 

By | 2018-02-21T19:05:26+00:00 januari 25th, 2018|Mindset, ValueZone|0 Comments

About the Author:

Ik ben partner van het bedrijf SalesBreakThrough en value consultant en de grondlegger van  ValueZone (waarde programma voor software bedrijven). Ik ben jaren werkzaam geweest in de software branche, in zowel sales als marketingfuncties, en help organisaties bij het ontwerpen van hun sales proces, trainen van sales teams en de software die sales hierbij gebruikt. Door mijn ervaring in zowel sales als marketing is het mijn missie om deze afdelingen beter met elkaar te laten samenwerken zodat klanten hier optimaal gebruik van kunnen maken. Onderwerpen als het sales proces en waarde lenen zich goed voor de noodzakelijke verbinding tussen deze twee afdelingen. Je kunt mij bereiken via ericboers@salesbreakthrough.nl of 06-30492736.