De 5 noodzakelijke voornemens in sales en marketing

Mensen die mij kennen weten dat ik een groot voorstander en liefhebber ben van nieuwe technologie. Ontwikkelingen gaan razend snel maar ik raad je voor 2018 af hier niet in te stappen. In plaats van in moderne middelen te investeren adviseer ik je eerst back to basic te gaan en vanaf daar sales en marketing op te bouwen als één integraal gebalanceerd systeem.

Sales en Marketing moet Back to Basic

De klant kiest nog steeds voor meer dan 50% op de sales ervaring. Zeker in de B2B doen mensen zaken met mensen.

Ik heb de volgende 5 Sales en Marketing tips voor 2018 voor je samengesteld:

1. Focus je op waarde

Slechts 5% van de sales professionals zijn in staat om de waarde van de producten en diensten die ze verkopen aan te tonen. Dit is bedroevend laag maar oh zo noodzakelijk. Als de sales professional dit niet kan dan kan de klant het al helemaal niet. En hoe kan de klant dan een hoogwaardige kwaliteit beslissing nemen zonder de waarde te zien? Niet voor niets eindigen de meeste beslissingen op “Geen beslissing”, ook wel Status Quo genoemd.

2. Ga voor een moderne aanpak

De tijd van brochures bespreken, een enorme batterij aan vragen stellen en saaie presentaties geven is voorbij. De klant wil een goed gesprek over zijn business voeren en hoe, ja daar komt die weer, je producten en diensten waarde kunnen bieden. Oftewel, welke pijn neem je weg bij de klant en/of wat maak je leuker voor de klant?

3. Neem afstand van stereotypering

Verkopers zijn lui, doen geen administratie en zijn cowboys. Marketeers gaan nooit naar klanten, begrijpen klanten dan ook niet en werken vanuit een laboratorium. Onderling maken verkopers en marketeers zich vaak schuldig aan stereotypering, maar ook naar zichzelf. Als een verkoper de vraag stelt wanneer de koper een beslisser neemt en/of zich erg pusherig opstelt dan doet hij alles om het stereotype beeld dat een koper heeft van een verkoper in leven te houden.

4. Ga voor rapportages waar je invloed op kunt uitoefenen

Om te groeien is er één ding waarmee je dit echt kunt bewerkstelligen, en dat is actie! Eerst moeten de vorige drie punten op orde zijn. Maar als je die op orde hebt, dan is het tijd voor actie. Kies dus ook alleen voor rapportages die terug te leiden zijn tot acties. Als je de gemiddelde orderwaarde omhoog wilt hebben zal je nieuwe opdrachten moeten binnen halen. En om dit te doen is activiteit nodig. Hiervoor zou je grotere bedrijven kunnen benaderen of meer op waarde focussen. Beide zijn meetbaar en ook beïnvloedbaar. Ga er voor maximaal 8, meer zijn er niet tegelijk te managen.

5. Kijk naar Sales en Marketing als een Systeem

Er komt ontzettend veel kijken binnen maar ook tussen de afdelingen Sales en Marketing. Ik zie te veel losse initiatieven en te weinig communicatie tussen beide afdelingen. Kijk nu eens naar Sales en Marketing, en beter nog een gehele aankoop van een klant, als een systeem. Dit moet net als een formule 1 raceteam vlekkeloos functioneren. Probeer de sales aanpak, de stappen in het sales proces, alle content, de verwachte waarden, rapportages, coaching, mindset en uiteindelijk ook software als één systeem te zien dat in balans moet staan met elkaar.

Stilstand in sales en marketing is geen achteruitgang, stilstand is dodelijk!

Ik heb net de ValueZone opgericht waarvan deze vijf punten een belangrijk fundament zijn. De ValueZone is een alles in één Sales Systeem inclusief een eigen ontwikkelde sales methode, sales proces, mindset training, content marketing, sales KPI’s, software en coaching. De ValueZone is ontwikkeld om Sales en Marketing in de B2B bij elkaar te brengen én om met name Sales Professionals te transformeren naar wat de markt nu nodig heeft.

Als dit ook jouw vijf goede voornemens van 2018 voor je worden dan heb ik er alle vertrouwen in dat je een flinke vooruitgang zal boeken. Om niet in de valkuil van goede voornemens te vallen kan ik je helpen om deze vijf punten samen beet te pakken. Ik help je graag om deze goede voornemens uit te laten komen in 2018.

Plan Online Verkennend Gesprek


Over mij

Ik ben partner van het bedrijf SalesBreakThrough en value consultant en de grondlegger van  ValueZone (methode voor sales en marketing gebaseerd op waarde met gebruik van moderne technologie).

Ik ben jaren werkzaam geweest in de software branche, in zowel sales als marketingfuncties, en help organisaties bij het ontwerpen van hun sales proces, trainen van sales teams en de software die sales hierbij gebruikt. Door mijn ervaring in zowel sales als marketing is het mijn missie om deze afdelingen beter met elkaar te laten samenwerken zodat klanten hier optimaal gebruik van kunnen maken. Onderwerpen als het sales proces en waarde lenen zich goed voor de noodzakelijke verbinding tussen deze twee afdelingen.

Je kunt mij bereiken via eric@valuezone.io of 06-30492736 of via bovenstaande knop online een afspraak met mij plannen.

By | 2018-02-21T19:08:29+00:00 december 5th, 2017|ValueZone|0 Comments

About the Author:

Ik ben partner van het bedrijf SalesBreakThrough en value consultant en de grondlegger van  ValueZone (waarde programma voor software bedrijven). Ik ben jaren werkzaam geweest in de software branche, in zowel sales als marketingfuncties, en help organisaties bij het ontwerpen van hun sales proces, trainen van sales teams en de software die sales hierbij gebruikt. Door mijn ervaring in zowel sales als marketing is het mijn missie om deze afdelingen beter met elkaar te laten samenwerken zodat klanten hier optimaal gebruik van kunnen maken. Onderwerpen als het sales proces en waarde lenen zich goed voor de noodzakelijke verbinding tussen deze twee afdelingen. Je kunt mij bereiken via ericboers@salesbreakthrough.nl of 06-30492736.