Is het wel zo TechnoLOGISCH?

Trend na trend na trend na trend…. Het is toch niet meer bij te houden allemaal?

Ik was onlangs op de jaarlijkse Salesforce.com Worldtour in Amsterdam, een dag waarin de nieuwste technologie van hen met trots werd gepresenteerd. Mede door alle indrukken van deze dag had ik ‘s avonds een doorbraak. Waar zijn Sales en Technologie elkaar kwijt geraakt? Of hebben ze elkaar eigenlijk wel eens echt op de juiste manier ontmoet?

In deze blog probeer ik met beide benen op de grond te komen, en nee dat is niet makkelijk als je midden in de technologie en sales terminologie zit, en ook nog eens veel in de Engelse taal communiceert…

Als jij nu al, met beide benen op de vloer, veel meer wilt weten wat je nu wel en vooral niet moet doen met technologie in sales kom dan 11 mei (van 14:30 inloop, 15:00 uur start) naar de gratis workshop die we in samenwerking met RedFoxBlue en Salesgids hebben georganiseerd.

Lees snel verder welke 4 technologieën ik hieronder aan de kaak stel. Ik eindig met een wake up call en hoop dat je dan wakker genoeg bent geworden om over te gaan tot actie!

A.I.?

Ai ai ai… Artificial Intelligence is het helemaal!! Precies op het juiste moment aangeboden krijgen waarop je niet door had dat je het nodig had maar toch welkom heet, een voorbeeld van wat “A.I.” voor je kan doen.

Als ik met vrienden praat over sales technologie, komt niet zo heel vaak voor hoor, en begin over A.I. dan denken ze aan replica’s van jezelf en de film A.I. met Will Smith, niet aan zogenaamde “slimme” CRM die zogenaamd precies weet welk verkooptraject valt, met wie er contact moet worden opgenomen en welke lead geen minuut langer kan blijven liggen.

Bij het noemen van dit soort voorbeelden dan landt A.I. totaal niet. Automatische verrijking van data vanuit rijke bronnen op het web is heel mooi, herkenning van data ook prachtig. Maar zijn we hier wel klaar voor is de eerste vraag die ik me er bij stel, en mag dit wel de naam A.I. hebben? En moeten er niet eerst nog een paar andere stappen gezet worden?

Begrijp me niet verkeerd dat de positieve vertaling van de grote hoeveelheden data naar de praktijk eindelijk begint te komen. Maar om dit dan A.I. te noemen vind ik wel wat ver gaan. De voorbeelden die ik zie zijn vooral slimme database trucjes, waar ik zelf soms best blij van word hoor, maar ik ben dan ook weer niet de gemiddelde consument…

B.I.?

De term BI, dat staat voor Business Intelligence, bestaat al vele jaren maar is bij de meeste mensen die geen affiniteit met IT hebben niet bekend. BI brengt alle informatie uit de meest exotische data bronnen bij elkaar en maakt hier een logisch geheel van zodat er geavanceerde samenhangende inzichten ontstaan en op data gedreven beslissingen genomen kunnen worden, tenminste dat zou het moeten doen.

Vanuit een technologisch oogpunt is BI echt fantastisch, maar als ik zie hoe managers al worstelen met het analyseren van een “simpele”, vaak nog geprinte, lijst dan is de stap naar papierloos live achter je scherm analyseren ongeveer vijf bruggen te ver. De meeste mensen moeten die stap echt nog maken. Zeker in Sales geldt dit aangezien de meeste sales managers van nature niet over de beste wetenschappelijke eigenschappen beschikt.

SaaS?

Bij SaaS (Software as a Service oftewel software uit de muur), bekend bij de meesten, wordt gedacht dat het allemaal vanzelf gaat. Geen eenmalige investering en weinig tot geen consultancy, wordt er door de meesten gedacht. Ja je bespaart op de installatie want dat is al gedaan in de cloud, en ja de meest moderne SaaS partijen zijn ook nog in staat om je op weg te helpen, maar nee de vertaling van de behoefte naar de software moet zeker nog gebeuren. Daar was men bij de traditionele CRM software implementaties al niet goed in, dit is met SaaS weinig tot niet veranderd, wat eigenlijk heel logisch is.

Het vinden van de juiste partners bij het in gebruik nemen van SaaS is cruciaal als je écht alle voordelen hiervan wilt benutten.

CRM?

CRM Software is zo ongeveer de meest bekende term van de bovenstaande vier, maar zeker niet de meest populaire en ook niet echt een trend… CRM Software is oorspronkelijk omarmd door Marketing en heeft Sales eigenlijk nooit écht bereikt, met als gevolg nog steeds dat 1 op de 2 implementaties mislukt. Dit is natuurlijk niet volledig de schuld van Marketing, maar het verplicht stellen van zoveel velden als je een nieuw contactpersoon invoert heeft veel blijvende schade veroorzaakt. Marketing heeft inmiddels CRM Software al weer losgelaten en ingeruild voor Marketing Automation Software, zie de blog die daar over gaat.

ENZ?

Enzovoort… Technologie is super en ik kan niet wachten op nog verdere vooruitgang. Binnen Sales, maar misschien ook wel binnen het gehele bedrijfsleven, zijn er nog flinke stappen te maken. Zet daarom de volgende stap door naar de verhelderende sessie te komen van 11 mei aanstaande! In deze sessie staan we naast deze vier onderwerpen ook stil bij technologische ontwikkelingen zoals Social Selling, Account Based Marketing  en Big Data.

Samen met RedFoxBlue geven we je handvaten om technologie te zien en te gebruiken als hulp- en aanmoedigingsmiddel om sales organisaties effectiever te laten functioneren én prospect/klanten te bedienen.


Over Eric Boers

Eric is eigenaar van het bedrijf SalesBreakThrough, business partner vaIMG_0167n het wereldwijd #1 sales effectiviteit platform Membrain. Met zijn vele jaren ervaring in de software branche, waarvan een groot aantal in de CRM software,  heeft hij zich verbonden aan Membrain omdat deze oplossing alles bevat waar een sales professional wél op zit te wachten. Eric heeft een grote passie voor zowel Sales als Marketing en streeft er naar dat deze afdelingen als één team functioneren.

linkedintwitter

 

 


By | 2017-10-20T09:15:10+00:00 april 6, 2017|