Membrain, dé Fitbit voor Sales

Ik heb sinds een klein jaar een Fitbit, een slimme armband die mijn stappen bij houdt, hartslag meet, activiteiten registreert en zelfs meet hoe goed ik slaap. Ik vind ‘m geweldig, en moet zeggen dat dit in het begin een hele openbaring voor me is geweest. Ik vond mezelf best sportief maar kwam er achter dat het best lastig is om iedere dag 10.000 stappen, de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid beweging, te zetten.

De Fitbit heeft mij inzicht gegeven in mijn beweging en hierdoor ben ik ook meer gaan bewegen. Een paar vrienden van mij hebben ook een Fitbit en zo krijg ik iedere week een overzicht wie als beste gepresteerd heeft qua stappen, calorieën, trappen, etc, en stiekem werkt dit ook door op de stimulans om te bewegen, maar dit kan aan mijn competitieve karakter liggen :-).

Ik beschik over best wat zelfdiscipline, kom goed mee qua hardlopen en andere sporten, maar de Fitbit heeft mij toch beter bewust gemaakt in wat ik doe, en zet nu een tandje bij op dagen dat ik niet actief ben qua sport.

De brug van Fitbit voor de sporter naar Membrain voor Sales

Goed in je vak zijn is belangrijk om succesvol te zijn, discipline ook! En net als met hardlopen is discipline soms best zwaar om op te brengen, in sales krijg je namelijk veel NEE om je horen gesmeten dan JA. Daar komt nog eens bij dat als je agenda vol is, acquisitie een van de eerste dingen is die je laat vallen, FOUT, maar de praktijk..! Maar niet alleen acquisitie vergt discipline, ook het toepassen van je vaardigheden in je verkoop trajecten, mensen hebben nou eenmaal de neiging terug te vallen in oude gewoontes.

Membrain moedigt Sales aan bij Acquisitie 

Net als in een Fitbit zitten je doelen in Membrain, die zijn onder andere afgeleid van je target, gemiddelde orderwaarde en win-ratio. Hier zit een heel systeem achter waar je meer over kunt lezen en tevens een white paper over dit onderwerp kunt downloaden. De doelen zijn in dit geval niet afgestemd op beweging, eten, slapen of gewicht, maar op sales activiteit en de manier hoe je met sales processen om gaat. Laat ik je een paar voorbeelden geven.

Dagelijkse en wekelijkse doelen mail

Sales Proces Management doelen per week SalesBreakThroughHet eerste dat je ziet als je je mail aan het begin in de week checkt zijn de doelen van de hele week. In dit voorbeeld zie je een aantal mails en telefoongesprekken die ik moet voeren om tot mijn afspraken te komen. Naast een week overzicht krijg je iedere dag een overzicht met wat je die dag te doen hebt en belangrijke momenten zoals verwachte beslissingen van trajecten.

Doelen versus Realisatie inzicht voor onderweg

Onderweg zie ik op mijn Membrain Go App de status van wat ik gedaan heb aan activiteit en wat ik nog moet doen. Dit motiveert mij weer om dat belletje in de auto te doen zodat ik bij ben en progressie boek in het behalen van mijn doelstellingen. Sales Performance Management aanmoediging App SalesBreakThrough

Aanmoediging door Membrain in het Sales Proces

Onlangs hoorde ik een mooie uitspraak van iemand waarin gezegd werd dat je twee types organisaties hebt, of specifieker twee types verkopers. Verkopers die “alleen” maar doen wat de koper van ze vraagt en verkopers die een sales proces hanteren. Soms kun je niet gelijk gehoor geven aan wat de koper van je vraagt, bijvoorbeeld het maken een offerte.

Met je team kom je tot het ideale sales proces, dat alles in zich heeft dat nodig is om de koper optimaal te bedienen én het verschil als verkoper te maken. Als je in dit voorbeeld wél direct gehoor geeft aan de koper en dit als stap aan klikt in het sales proces (zie plaatje hieronder), dan zie je direct welke stappen je eerder zou moeten nemen. En eigenlijk weten we allemaal heel goed dat we niet klakkeloos offertes moeten gaan uitbrengen, Membrain helpt je aan te moedigen om even een paar stappen naar voren te nemen met je klant.  Sales Proces Management aanmoediging SalesBreakThrough

Fitbit voor de sporter, Membrain voor de sales professional

Dus ook al beschik je over enorm goede vaardigheden en discipline, iedereen heeft af en toe dat duwtje in de rug nodig om tot goede prestaties te komen. Fitbit is dit voor heel veel mensen die gezonder willen leven, Membrain is dat voor sales professionals die succesvol willen zijn in hun vak.


Over Eric Boers

Eric is eigenaar van het bedrijf SalesBreakThrough, business partner vaIMG_0167n het wereldwijd #1 sales effectiviteit platform Membrain. Met zijn vele jaren ervaring in de software branche, waarvan een groot aantal in de CRM software,  heeft hij zich verbonden aan Membrain omdat deze oplossing alles bevat waar een sales professional wél op zit te wachten. Eric heeft een grote passie voor zowel Sales als Marketing en streeft er naar dat deze afdelingen als één team functioneren.

linkedintwitter

 

 


By | 2017-10-20T09:41:13+00:00 februari 10, 2017|CRM-Sales, Kwalificatie|0 Comments