Zap je té gek!

We publiceren regelmatig over het sales vak en de hoe dit nog beter uitgeoefend kan worden met behulp van de beste sales software. In deze blog wil ik graag de toegevoegde waarde van integratie van software met jullie bespreken. Ik geloof namelijk heel sterk in het Best of Breed principe oftewel gebruik voor ieder doeleind de beste oplossing! Een grote uitdaging bij Best of Breed is de integratie tussen deze oplossingen. Daar is nu een heel laagdrempelige oplossing voor. Het traditionele integreren oftewel het omslachtig aan elkaar knopen van twee software programma’s, projecten die vaak veel te lang duren, veel te veel geld kosten en niet het gewenste effect opleveren behoort tot het verleden. Dit is te danken aan het zogenaamde “zappen” met Zapier. Integreren van twee of meerdere software programma’s zonder tussenkomst van IT en bovendien toekomstbestendig!

In 2 stappen je visitekaartjes in je (Sales) CRM!

Laat me, voordat ik het zappen nader uitleg, een voorbeeld geven die iedereen vast herkent. Ik heb een grote stapel visitekaartjes en iedere maand wordt die stapel alleen maar groter en groter. En zoals iedereen neem je jezelf in een rustige periode voor om deze kaartjes netjes te verwerken in je telefoon, outlook en/of CRM. Maar als er zo’n berg ligt dan begin je daar niet makkelijk aan. Ik had uiteraard wel eens gehoord van business card scan programma’s maar zie er eigenlijk niemand met eentje werken, laat staan geïntegreerd met een CRM oplossing.

Wij vertegenwoordigen zelf de Sales CRM oplossing Membrain en dacht dat moet toch niet zo moeilijk zijn om de informatie van het visitekaartje in Membrain te krijgen. Ik ging op zoek naar een van die business card scan programma’s en kwam FullContact tegen die eenvoudig en nagenoeg 100% van de visitekaartjes goed om kan zetten naar data. Dit is 100% omdat de kaartjes nog door medewerkers van hen wordt gecontroleerd, en dat voor een paar cent per visitekaartje en in een razendsnel tempo. Het is even puzzelen geweest om dit eenmalig in te richten maar meer dan de moeite waard. De informatie van het kaartje staat met twee drukken op de knop in Membrain.

Visitekaartje van FullContact via Zapier naar Membrain SalesBreakThrough

Zappen als werkwoord

Het verbinden van het business card programma FullContact aan Sales CRM oplossing Membrain was zo simpel vanwege een super platform dat Zapier heet. Zapier heeft een enorme bibliotheek aan programma’s waarmee je eenvoudig programma’s aan elkaar verbindt. Dat noemt Zapier een “Zap”. Neem maar eens een kijkje in die bibliotheek om te zien of er programma’s tussen staan die je nu gebruikt.

Zappen met Zapier gebeurt op basis van twee logische stappen; een Trigger en een Actie! In dit voorbeeld is de Trigger een nieuw visitekaartje. En de Actie is dat een bedrijf en contact wordt toegevoegd aan Membrain.

Zapier is er in diverse varianten waaronder zelfs een gratis variant. Om voor de eerste keer te zappen is de gratis variant prima om mee te werken.

Zo zijn er dus enorm veel zaps mogelijk om te maken Zapier. Denk maar eens een contactformulier op je website. De Trigger is het ingevulde formulier en de Actie is een opvolgverzoek in Membrain of andere CRM oplossing…(liever niet uiteraard :-)).

Oproep aan alle Nederlandse software ontwikkelaars én gebruikers

Ondanks dat er heel veel software programma’s al op Zapier staan valt me op dat het aantal Nederlandse leveranciers nog beperkt is. Er zijn er best wel wat maar dit kan en moet veel meer. Wellicht wordt er nog heel veel geld verdiend aan koppelingen door deze leveranciers dat ze het niet doen. Het is niet meer van deze tijd dat dit bij iedere gewenste integratie met tussenkomst moet zijn van dure consultants en dat eigenlijk keer op keer dezelfde koppeling weer wordt gemaakt of in ieder geval verkocht. Het valt me met name op dat leveranciers van Nederlandse boekhoudsoftware zoals bijvoorbeeld Exact en Twinfield nog niet zijn aangesloten op Zapier.

Ik geloof dus nogmaals heel sterk in het Best of Breed principe. Neem je genoegen met minder dan zul je in geen van deze doeleinden uitblinken. Zelfs CRM is vaak te algemeen waardoor voor specifieke doeleinden tekort wordt geschoten, dit is een van de redenen dat Membrain bijvoorbeeld ontwikkeld is. Integratie is juist daarom zo ontzettend belangrijk. Zeker ook met de komst van steeds meer cloud oplossingen moet er door cloud aanbieders geschakeld worden op universele integratie.

Innovatieve Nederlandse voorbeelden die de stap naar Zapier al WEL hebben gezet

Er zijn er dus zoals gezegd wel een aantal die al wel de stap naar Zapier hebben gezet. Een stap die overigens niet veel tijd en energie kost. Er wordt wel een beroep gedaan op de ontwikkelaars van de software hoe er met hun programma’s gewerkt wordt om te komen tot de juiste triggers en acties.

Leadexpress.nl

Een voorbeeld van een partij die Zapier al wel ontdekt heeft is Leadexpress.nl. Zij hebben een technologie ontwikkeld waardoor ze bedrijven die zich niet hebben aangemeld op je site wel herkennen. Een bezoek aan de site van deze “onbekende” bezoeker is dus de Trigger, toevoeging van het adres en een opvolgactie is de Actie die wordt uitgevoerd in het Sales CRM systeem. Ook deze Zap is al gemaakt met Membrain en eenvoudig uit te rollen naar andere bedrijven die hiermee aan de slag willen. Iedere ochtend staan er weer nieuwe prospects in je CRM systeem om op te volgen inclusief een compleet overzicht van de pagina’s die bezocht zijn en hoe lang.

Alterdesk

Een ander voorbeeld van een partij die Zapier al ontdekt heeft is Alterdesk. Zij doen is messaging oplossingen met tevens de mogelijkheid om bestanden uit te wisselen in de communicatie. Een trigger zou kunnen zijn als een project verkocht is en dit zo is verwerkt in Membrain. De actie is het aanmaken van een nieuwe groepschat rondom dit project met zowel interne als externe contactpersonen van de klant.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van Zaps in Zapier. Oplossingen zoals Mailchimp, Google Drive, Facebook, Evernote, Proposify staan er allemaal op om eenvoudig mee te integreren. Ik heb er geen aandelen in (helaas) maar ben er gewoon erg enthousiast over en als jij het zelf ervaren hebt jij vast ook. Spoor je software leveranciers dus aan om zich ook aan te melden bij Zapier en zich uit te leven op Triggers en Acties. Hierdoor besparen zij ook veel tijd en kunnen deze tijd in de doorontwikkeling van hun software stoppen in plaats van aan ad hoc integraties.

Over Membrain

Membrain is een Sales CRM oplossing die in de kern ontwikkeld is om organisaties te helpen hun sales doelstellingen te behalen. Membrain is in te zetten als volledige CRM oplossing, add-on op een bestaand CRM pakket of als separate sales oplossing. Membrain is een 100% cloud oplossing, is binnen 14 dagen volledig in gebruik te nemen, behoeft nagenoeg geen training en ingewikkeld applicatiebeheer en is eenvoudig te integreren met vele markt standaarden zoals Office 365, Google en Hubspot.

Membrain is in 2013 en 2014 als beste CRM oplossing op de markt bekroond volgens Top Sales World. Tevens heeft Membrain lovende klantrecensies volgens het gebruikersplatform G2Crowd.  https://www.g2crowd.com/products/membrain/reviews

Over SalesBreakThrough

SalesBreakThrough (SBT) levert Membrain aan organisaties in Nederland en begeleidt hen bij het in gebruik nemen van deze oplossing. SBT brengt veel sales en CRM ervaring van waaruit zij organisaties helpen bij de vertaling van hun businessplan en doelen naar Membrain. Zij leveren diverse best practice inrichtingen om haar klanten goed op weg te helpen en tevreden te stellen.

Voor de mogelijkheden op het gebied van koppelingen met uw CRM komen wij graag met u in contact. 

By | 2017-10-20T11:43:58+00:00 juli 19th, 2016|Sales Software|0 Comments

About the Author:

Ik ben partner van het bedrijf SalesBreakThrough en value consultant en de grondlegger van  ValueZone (waarde programma voor software bedrijven). Ik ben jaren werkzaam geweest in de software branche, in zowel sales als marketingfuncties, en help organisaties bij het ontwerpen van hun sales proces, trainen van sales teams en de software die sales hierbij gebruikt. Door mijn ervaring in zowel sales als marketing is het mijn missie om deze afdelingen beter met elkaar te laten samenwerken zodat klanten hier optimaal gebruik van kunnen maken. Onderwerpen als het sales proces en waarde lenen zich goed voor de noodzakelijke verbinding tussen deze twee afdelingen. Je kunt mij bereiken via ericboers@salesbreakthrough.nl of 06-30492736.