Waarom Sales Proces Software?

Alle experts zijn het er unaniem over eens: Een Sales Proces kan niet zonder Software. Je sales team laten werken met het Sales Proces is een flinke verandering. Automatiseren helpt bij deze verandering en verzekert je van een lange termijn succes.

Goede software zet het sales proces namelijk kracht bij voor maximale acceptatie door je sales team én sales management. Er zijn vele soorten software om uit te kiezen, en binnen elke soort ook weer vele merken, een flinke jungle om je door heen te werken.

We hebben de vier smaken waaruit je kunt kiezen voor je onder elkaar gezet, die daarna stuk voor stuk worden toegelicht, aangevuld met ons advies:

  • Specifieke Sales Proces Software (1)

  • Een “plug-in” op je algemene CRM Software (2)

  • Pipeline Management Software (3)

  • Algemene CRM Software (4)

Specifieke Sales Proces Software (1)

Specifieke Sales Proces Software moedigt sales teams als niets anders aan om met het sales proces te werken en heeft alles in zich om de prospect zo goed mogelijk te helpen om te kopen en veranderen.

Sales Proces Software kan naast of gekoppeld met bestaande CRM software gebruikt worden, of kan zelfs volledig als CRM software dienst doen. In dit geval is de kern van de CRM software het sales proces.

Dit is ons beste advies om gebruik van te maken als je niets aan de twijfel wilt over laten en het maximale uit het sales proces wilt halen. Lees meer over de Sales Proces Software die wij aanbevelen.

Plug-In voor Salesforce.com (2)

Plug-Ins op Salesforce.com zie je steeds vaker, doordat de behoefte van de brede groep gebruikers van CRM software steeds specifieker wordt én niet geleverd wordt vanuit de standaard. Niet voor niets positioneert Salesforce zichzelf als “platform” waar honderden additionele Apps en Plug-Ins op kunnen aanhaken.

Een sales proces plug-in maakt gebruik van de bestaande basis en voegt alle extra functionaliteit toe die nodig is voor het sales proces en is bovendien eenvoudig te activeren.

Als je al veel geïnvesteerd hebt in Salesforce.com dan is een plug-in ons beste advies om met het sales proces aan de slag te gaan. Bekijk de Plug-Ins (voor Salesforce) waar onze voorkeur naar uit gaat.

Pipeline Management Software (3)

Je ziet de meest gebruikersvriendelijke pipeline management software op de markt komen, zoals bijvoorbeeld Pipedrive en ActiveCampaign. Kinderlijk eenvoudig “swipe” je het ene traject van de ene stage naar de andere stage in het sales proces. Voor B2B bedrijven met eenvoudige transacties en korte en overzichtelijke stappen is dit misschien voldoende, voor de rest is dit soort software juist een groot gevaar. Cruciale stappen, die van groot belang zijn voor het naar boven krijgen van de problemen van de klant en het aantonen van jouw toegevoegde waarde, kunnen met een simpele “swipe” worden overgeslagen.

Dit soort software kan in het begin als de perfecte oplossing aan voelen. Als je wat verder bent met het werken met sales processen dan is het plafond vaak snel bereikt. Kies daarom direct voor de meest uitgebreide sales proces software zodat daar je grenzen niet liggen.

Algemene CRM Software (4)

Algemene CRM software, zoals Salesforce.com en Microsoft Dynamics, is prima in staat om alles van je relaties vast te leggen en beschikt vaak ook over algemene ondersteuning rondom pipeline en opportunities. Het nadeel van het op maat maken van deze software is dat dit veel tijd en geld kost en onder aan de streep niet doet wat het moet doen doordat het specialisme over sales processen niet aanwezig is.

We adviseren je om CRM software te zoeken waarvan het sales proces de kern is of gebruik te maken van een plug-in.