Mindset: een krachtig wapen

Mindset: een krachtig wapen

Hoe stond jij vanochtend op? Ging je wekker te vroeg of werd je uitgerust wakker? Fit en klaar voor de dag, voorbereid en gereed om te scoren. Dacht je aan jouw klant en een gegarandeerd productief gesprek, de handtekening onderaan de deal of dacht je aan het moeizame gesprek met werknemers, lastige vragen en de minimale 8 uur (zonder lunch) die je vandaag gaan opbreken? Was jouw glas half leeg vanochtend? Dan is er een redelijke kans dat je niet gescoord hebt, net vandaag je computer vastliep en je presentatie niet zo soepel verliep als gewenst. Mindset. Negatief of positief, het maakt uit.

Dr. Crum, professor en psycholoog, doet baanbrekend onderzoek naar de kracht van onze geest. Naar het placebo-effect, lichamelijk training, het effect van labels en stressbeleving. De invloed van onze gedachten en verwachtingen ten aanzien van het resultaat.

“Reconsider where the limits are”

Neem stress. Iedereen heeft het tegenwoordig. Houd je directiebeslissingen voor je om collega’s te ontlasten? Probeer je ‘tegenvallende’ resultaten zo lang mogelijk stil te houden? Is de druk op je schouders soms (te) zwaar? Stress heeft een negatieve invloed op ons leven, verhoogd de bloeddruk, zet beslissingen onder druk en onder de pressie van de organisatie sluit je net even minder deals dan wanneer je target al bereikt is. Kan dat niet anders?

De studie van Dr. Crum wijst uit dat stress, met de juiste insteek, een positieve uitwerking heeft op je resultaat en gedrag. Een korte videopresentatie aan stressvolle medewerkers (in crisis tijden) over de positieve effecten van stress (ja ze zijn er) bewijst het tegendeel. Neem je bonus; wanneer je je target bereikt is die accelerator een stimuls. In haar onderzoek vertoont de groep medewerkers die de positieve effecten van stress krijgen voorgeschoteld, aanzienlijk minder gezondheidsproblemen en zijn succesvoller. De groep is zelfs meer betrokken met de organisatie. Denk je eens in wat je kunt bereiken met zo’n sterke en vooral gemotiveerde groep.

Het onderzoek van Crum bewijst de positieve effecten van een optimistische mindset.

Niet alleen in perioden van stress, ook in relatie tot lichamelijke training, een algemene fitheid en zelfs wanneer we onszelf of anderen een beetje voor de gek houden (placebo).

“Claim the power for yourself”

Gebruik je mindset

Zet je mindset in ten gunste van je dagelijks leven. Word bewust van je gedachtenpatroon. Wat doen competenties met je? Heb je last of juist profijt van stress? Wordt jouw succes bepaald door een positief resultaat? Of beperk jij jezelf in succes? Draai het om en start de dag met de onderstaande tools.

  1. Daag je gedachten uitVerander de manier waarop je denkt door te zoeken naar bewijsmateriaal dat in strijd is met je bestaande overtuigingen. Kijk naar feiten, verhalen, ervaringen die bestaande (wellicht vastgeroeste) ideeën uitdagen. Geef ruimte aan nieuwe ideeën. Het doel is niet om vertrouwde patronen te doorbreken, maar om flexibel te zijn. Kies met een open mind wat bij je past. Of beter: wat je sterker maakt.
  2. Test je nieuwe mindsetVind kleine oefeningen die je helpen de nieuwe mentaliteit toe te passen. Test het en daag jezelf uit. Een voorbeeld: wanneer je de fysieke sensaties van stress voelt, onderzoek wat er gebeurt. Is het zinvol? Maakt het je sterker? Is het antwoord nee; zet actief je nieuwe mindset in. 
  3. Deel je nieuwe mindsetNeem anderen mee in je postieve mindset. Draag het uit, deel je nieuwe mentaliteit met anderen en laat je verrassen door het effect dat het heeft op je eigen leven en prestaties.

“With the blink of an eye we can change the game of any facet of our lives”  

 Hoe stap jij morgenochtend uit bed?

 


Wil je meer weten over mindset en hoe je dat positief inzet voor jezelf en/of jouw team? We helpen graag. Meer informatie over het onderzoek? Bekijk haar Tedtalk over de gevolgen van onze mindset. En bedenk: het werkt ; )   

 

It’s your call 

 

By | 2017-10-20T08:59:28+00:00 september 26, 2017|Mindset|0 Comments